امامی میبدی: زمینه اجرای آثار برتر نمایشی حوزه هنری درخارج از کشور به ویژه درکشورهای فارسی زبان فراهم شود.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان یزد: سرپرست حوزه هنری استان یزد با اشاره به برگزاری بسیار خوب بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر "سوره ماه"، این رویداد تئاتری و جشنواره بین المللی تئاتر فجر را آوردگاهی برای بروز و ظهور خلاقیت های نمایشی استان ها دانست.
سید ناصر امامی میبدی به قدمت این دو جشنواره اشاره کرد و گفت: حوزه هنری تا کنون چهار نوع جشنواره در زمینه تئاتر برگزار کرده است؛ ابتدا جشنواره تئاتربچه های مسجد، سپس جشنواره تئاتر سوره و بعد از آن جشنواره تئاتر ماه که از دو سال پیش در یک اقدام سنجیده به جشنواره تئاتر "سوره ماه" تغییر یافت.
    این کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر که در سال 69و70 به عنوان کارگردان درجشنواره تئاتربچه های مسجد و سوره حضور داشته افزود: اگر ادوارجشنواره تئاتربچه های مسجد نیز به جشنواره تئاتر "سوره ماه" اضافه شود، قدمت و سابقه این جشنواره همپای جشنواره تئاتر فجر خواهد بود.
وی با بیان این که جشنواره های تئاتر"سوره ماه" و "فجر" تعامل بسیار خوبی دارند و به رشد و تعالی تئاتر کشور کمک می کنند اظهار داشت: در استان ها نیز باید همکاری و تعامل سازنده ای بین انجمن های نمایش و  واحد های نمایشی حوزه هنری ایجاد شود و انجمن های نمایش، هنرمندان حوزه هنری را رقیب خود ندانند این تعامل به نفع آنها است و به رونق و ارتقای نمایش استان ها کمک خواهد کرد. اتفاق خوبی که در مشهد افتاده به گونه ای که رئیس انجمن نمایش مشهد بازیگر اصلی هر دو نمایش حوزه هنری خراسان رضوی در این جشنواره بود.
سرپرست حوزه هنری استان یزد با اشاره به معرفی نمایش "کاریزما" از جشنواره تئاترسوره ماه به سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجرگفت: تقریبا هر هشت اثر استانی که دربیست و دومین جشنواره تئاتر سوره ماه حضور داشتند واجد ارزش های فنی و محتوایی خوبی بودندکه نشان می دهد تئاتر مراکزاستانی مسیر خوبی طی می کند ولی باید بیشتر به آنها بها داده شود.
این کارگردان و بازیگر تئاتر با تأکید بر لزوم آموزش در تئاترگفت: بهتر است در هر دوره این جشنواره زمینه آموزش رایگان برای نخبگان گروه های برتر شهرستانی در مراکز آموزشی سوره، به عنوان بخشی از جوایز و پاداش جشنواره، فراهم شود تا هنرمندان بتوانند در این رشته به تحصیل بپردازند و آموزش های نوین تئاتر را فرا بگیرند.
وی حمایت و کمک بیش از پیش حوزه هنری مرکز از استانهایی که در ادوار مختلف این جشنواره حضورکمی و کیفی مؤثری داشته اند را خواستار شد و افزود: این کمک ها می تواند در زمینه احداث و تجهیز سالن های نمایش، راه اندازی کتابخانه تخصصی تئاتر، اعزام استاد به مراکز جهت برگزاری کارگاه های نمایشی و همچنین اعزام هنرمندان برتر استان ها به سفرهای زیارتی و سیاحتی و... در راستای ایجاد انگیزه و دیده شدن هنرمندان استانی باشد.  
وی با اشاره به این که زبان هنربهترین شیوه برای بیان و صدور ارزشها و فرهنگ ها است افزود: امیدوارم زمینه اعزام و اجرای گروه های نمایشی حوزه هنری به ویژه آثار ملی درخارج از کشور به خصوص درکشورهای فارسی زبان به وجود بیاید.
امامی با بیان این که موضوع نمایش "کاریزما" حداقل برای 34 کشور دنیا که با قنات مرتبط هستند موضوعیت دارد افزود: اجرا در خارج از کشورمی تواند علاوه بر گسترش وترویج فرهنگ و ارزش های اسلامی وایرانی بر دانش و تجربه هنرمندان نیز بیفزاید.
این کارشناس ارشد کارگردانی تئاتربا اشاره به این که هنرمندان شهرستانی بیشتر ازهر چیز نیازمند دیده شدن هستند اظهارداشت: آنان همین اندازه که به حساب بیایند واستعدادها و توانمندی شان را باور کنند برایشان کافی است.
امامی، حضور دکتر رحمت امینی در رأس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری را یک اتفاق مبارک دانست و افزود: امیدوارم با حضوراین مدرس و دانش آموخته تئاتر، هنرهای نمایشی استان ها بیش از پیش تقویت شود.
وی حضورمسئولان فرهنگی، هنری و بزرگان تئاتر کشور درآیین اختتامیه جشنواره تئاتر سوره ماه را نشان دهنده اهمیت وجایگاه این جشنواره عنوان کرد و ادامه داد: امیدوارم زمینه اجرای عمومی برای همه گروه های شهرستانی شرکت کننده در این جشنواره در تهران فراهم گردد زیرا در مرکز، آثار بیشتر دربعد رسانه ای و دید منتقدان و کارشناسان قرار می گیرد و این امرمی تواند نقاط قوت و ضعف کار را نمایان ساخته و در کسب موفقیت های بعدی تعیین کننده باشد.
 وی همچنین از دستگاه ها و نهاد های فرهنگی استان خواست در جهت آماده سازی و حضور پرقدرت نمایش "کاریزما" به عنوان نماینده استان در سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حداکثر حمایت و همکاری را با حوزه هنری استان داشته باشند.

خبر فوق را به زبان مورد نظر ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا